september 30, 2020
Intervju med Simon Österhof
Kommunikation kan vara både svårt och kul. Budskap kan krånglas till helt i onödan och att välja fonter kan ibland kännas som rena hjärnkirurgin. Under senaste månaderna har Amphi haft möjligheten att inkorporera animation som ett sätt att hitta kreativa lösningar på kommunikativa utmaningar i uppdrag. Vi ställde några frågor till Simon Österhof, projektledare och manusförfattare på Soja animationsbyrå, som Amphi just nu samarbetar med i flera roliga projekt.
På vilket sätt kan infografik hjälpa till att nå ut med kunskap eller annan viktig information?
– Infographics, motion graphics, animation, kärt barn har många namn, men gemensamt för det vi gör är att vi lutar oss mot det faktum att våra hjärnor tar till sig information på ett bättre sätt när vi använder mer än ett sinne. Därför är en berättande röst, tillsammans med tydliga bilder, ett väldigt effektivt sätt att förklara något krångligt på ett enkelt sätt.
Vissa kanske förknippar tecknade figurer med just barnprogram. Vilka branscher kan dra nytta av visuellt berättande?
– Alla branscher som annars använder sig av grafisk form kan dra nytta av rörliga, grafiska produktioner. Speciellt de som behöver förklara processer, tjänster eller begrepp som är abstrakta och därför inte kan fångas av en kamera.
Ser du några samhällsförändringar eller trender som du tror kommer öka användningen av infografik?
– Just under rådande situation med Corona-viruset tror jag möjligheten till en helt digital arbetsprocess kan vara lockande, men på lång sikt tror jag det faktum att grafik och animationer kan återanvändas kommer göra rörlig grafik mer och mer relevant för många organisationer.
Illustration: David Karlström.