Amphis nyheter En arbetsvardag som genomsyras av empati, expertis och engagemang
juni 27, 2023
I augusti har Angela Alvarez arbetet som verksamhetschef på Amphi i sex månader. Vi bad henne att dela med sig om sina tankar och reflektioner från sin första tid på kontoret. Så här säger hon:
– Precis som med andra stora kliv i livet, infinner sig en känsla av fullständigt perspektivskifte efter de första månaderna på Amphi. Jag har haft turen att arbeta i otroliga team förr, men det är någonting väldigt annorlunda som svävar i luften på kontoret i Hornstull. Någonting som inspirerar, väcker sömniga synapser och motverkar alla former av söndagsångest.
En imponerande arbetsgrupp
– Redan första dagen på kontoret blev jag imponerad av Amphis medarbetare. Det finns djup kunskap inom alla inom våra sakfrågor. Empati, expertis och engagemang är den allitteration som känns närmast hjärtat. En arbetsvardag som genomsyras av detta, och dessutom med stark kompetens, är nog relativt ovanligt. Men på Amphi känns det verkligen som om detta är vår arbetsvardag.
– Projektvärlden är stökig, i synnerhet eftersom Amphi skräddarsyr sina leveranser till respektive uppdragsgivare, och dessutom med mycket hög ambitionsnivå. Mötesrummens väggar är alltid fullklottrade med idéer för konceptutveckling. I vår Dropbox trängs den ena processen efter den andra, och medarbetarna skiftar kvickt och till synes utan större ansträngning mellan helt olika former av uppdrag.
Variation och komplexitet präglar arbestvardagen på Amphi
– Det är tveklöst jag som har den mest förutsägbara kalendern av alla Amphis medarbetare. Även om denna inte heller till hundra procent följer något särskilt strukturerat mönster. Vi inleder alltid våra veckor med en incheckning tillsammans där vi stämmer av status och den kommande veckans utmaningar, och sen avrundar vi med en utcheckning på Amphifredagen över en gemensam frukost. Det känns som om dessa är de två enda absoluta hållpunkterna i vår verksamhet. I övrigt ser alla veckor olika ut beroende på pågående process och uppdragsgivare, och i min roll är det en utmaning att vara närvarande i medarbetarnas ständigt olika nulägen. Det är dock den bästa av utmaningar – båda svårt och roligt.
– Från mina tidigare arbeten är jag van vid att arbetsgrupper har arbetat mer uniformt, vilket underlättat en del av chefsansvaret, men här på Amphi är situationen snarare att likna vid en matrjosjka, d.v.s. att inuti helheten finns X antal andra mindre enheter, och inuti dem ännu fler. Ni förstår kanske vart jag är på väg med den här liknelsen. Det är helt enkelt komplext och ombytligt, men på ett meningsfullt och kreativt sätt.
Med Amphi medarbetares bästa för ögonen
– Nu har det snart gått ett halvår, och jag kan inte annat än hoppas på att Amphis medarbetare känner att de fått en verksamhetschef som har deras bästa för ögonen och uppskattar och förstår nivån på deras kunskap och förmåga. Jag hoppas också att de känner att det finns struktur och långsiktighet i organisationen, samtidigt som de själva kan fortsätta koncentrera sig på det de behärskar så väl, och känner trygghet i att verksamheten drivs med framtidssäkert fokus.
Jag ser främst att min roll är att balansera och hålla samman den här innovativa, dynamiska och krävande verksamheten – det är och kommer alltid vara mitt fokus för att Amphis medarbetare ska kunna fortsätta göra det de gör bäst – bidra till samhällsförändring.
☞ Vill du komma i kontakt med Amphis verksamhetschef? Maila gärna Angela på angela.alvarez@amphi.se!