Sollentuna kommun

Trygga tillsammans—lektionsmaterial för anpassade gymnasium

Jämlikhet med fokus på barn och unga

Ett helhetsgrepp för att förebygga våldsutsatthet

I Sollentuna kommun har arbetet med att förebygga våld länge varit en central del av kommunens verksamhet. Nu ville de, tillsammans med Häggviks anpassade gymnasium, ta ett helhetsgrepp för att skapa ett digitalt material om våld i nära relationer samt hedersrelaterat våld och förtryck, anpassat till deras elever. Kommunen vände sig till Amphi, som tillsammans med en referensgrupp, bestående av elever från skolan samt skolans kuratorer och pedagoger, utvecklade ett kreativt material utformat för att underlätta svåra samtal på ett tillgängligt sätt.

Verklighetsnära berättelser och kunskap skapar engagemang

För att göra lektionsmaterialet tillgängligt och relevant för målgruppen, barn och unga med funktionsnedsättning, lät vi eleverna berätta om situationer där det kan vara svårt att avgöra om de utsätts för våld. Amphi sammanställde två fallstudier baserade på deras upplevelser, som omarbetades till ljudberättelser och lästes in av två elever från skolan. Detta blev särskilt meningsfullt eftersom ett delsyfte med projektet var att låta eleverna vara experter på sina egna erfarenheter av våld.

Till ljudberättelserna tog vi fram reflektionsfrågor som läraren eller pedagogen kan använda  för att stödja eleverna i diskussionerna och låta deras tankar och reflektioner leda samtalet, utan att värdera dem. Ljudberättelserna varvas med kunskapsavsnitt och interaktiva övningar där bland annat bildstöd används för att underlätta förståelsen.

Innehållet i korthet

Ljudberättelse 1: ”Nina: Får jag träffa mina vänner?” –  en dialog mellan Nina och hennes pedagog Yousef om våld i nära relationer

Ljudberättelse 2: ”Danni: Giftermålet”– en dialog mellan Danni och hans mamma om hedersrelaterat våld och förtryck.

Kunskapsavsnitt och övningar:

  • Vad är våld?
  • Vad är hedersrelaterat våld och förtryck?
  • Vad är mänskliga rättigheter?
  • Övning om upplevelser av trygghet och otrygghet
  • Information om var man kan hitta hjälp och stöd

Trygga tillsammans fyller ett viktigt behov

Målet med ”Trygga tillsammans” är att skapa en gemensam förståelse, en kunskapsgrund och ett gemensamt språk för vad våld i nära relationer samt hedersrelaterat våld och förtryck kan innebära. Materialet lyfter också hur samhället och skolan har en skyldighet att hjälpa barn och unga att leva ett liv fritt från våld. Barn och unga med funktionsnedsättningar är en målgrupp som ofta faller mellan stolarna. ”Trygga tillsammans” fyller därför ett viktigt behov, och är ett steg mot att färre blir utsatta för våld och att fler får den hjälp de har rätt till.

Vi är tacksamma för möjligheten att samarbeta med Häggviks gymnasium, och särskilt att få arbeta tillsammans med deras elever. Vi hoppas att fler kommuner följer Sollentuna kommuns exempel och ger alla elever de förutsättningar de behöver för att kunna identifiera när de utsätts för våld och vilken hjälp som finns tillgänglig. 

Vill du veta mer om det här utbildningsmaterialet? Vi svarar gärna på frågor!

Vill du veta mer om det här utbildningsmaterialet? Vi svarar gärna på frågor!

Ida Ali-Lindqvist

+46 (0)76 495 50 84

ida.ali-lindqvist@amphi.se