Amphis nyheter Digitalt lektionsmaterial om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld
december 5, 2024
I Sollentuna kommun har arbetet med att förebygga våld länge varit en central del av kommunens verksamhet. Nu ville de ta fram ett digitalt lektionsmaterial om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld, utvecklat för och med elever på Häggviks anpassade gymnasium. Tillsammans med en referensgrupp, bestående av elever från skolan samt skolans kuratorer och pedagoger, utvecklade vi ett kreativt material utformat för att underlätta svåra samtal på ett tillgängligt sätt.
Karin Adaszak är relationsvåldssamordnare på förebyggane enheten i Sollentuna, Sara Hallén Rezapour skolkurator och Helene Halldin lärare i Livskunskap på Häggviks gymnasium. Vi bad dem berätta om bakgrunden till uppdraget och hur det varit att börja använda det i klassrummet.
Berätta om bakgrunden till att ni ville göra projektet.
— När vi har varit på Häggviksgymnasiet för att prata med elever om våld i ungas relationer och hedersrelaterat våld och förtryck så hittade vi inget anpassat material som var vad vi sökte efter och behövde, berättar Karin Adaszak. Vi frågade därför elever och personal på Häggviksgymnasiet om de ville att ta fram ett sådant material tillsammans med oss. Vi är tacksamma för att de sa ja eftersom elevernas delaktighet har varit otroligt värdefull i utformandet av Trygga Tillsammans.
Hur upplevde ni att det var att jobba med materialet i klassrummet?
— Det var bra att använda materialet i klassrummet. Ämnet behöver förberedas innan materialet används och vi skapade bildkartor som stöd till ljudberättelsenoch till efterföljande diskussioner. Vi hade även bildsatt frågorna i samband med ljudberättelserna, detta för att på bästa sätt göra eleverna delaktiga i diskussionen, berättar Sara Hallén Rezapour och Helene Halldin.
Kan ni berätta om några reaktioner från eleverna?
— Eleverna lyssnade aktivt på ljudberättelserna och kunde på ett bra sätt dra paralleller till andra situationer i deras vardag. Eleverna uppskattade att det var bilder till berättelserna, som vi kunde titta på medan vi lyssnade. De tyckte att det var ett viktigt ämne att prata om och de ville ses flera gånger för att fortsätta diskussionerna.
Vi bad Sara Hallén Rezapour och Helene Halldin att lista sin tips till andra som vill jobba på liknande sätt, här är deras medskick:
- Förbered ämnet i lugn och ro innan ljudberättelserna spelas.
- Var gärna minst två personal i rummet när ni pratar om dessa svåra ämnen, vi ser och uppmärksammar lite olika saker i rummet.
- Vi förstärkte vissa delar i ljudberättelsen med (lite) rollspel när det var dags att diskutera, för vissa elever var det bra.
Bra saker att tänka på tycker vi! Och vi hoppas nu att fler ska ta del av materialet Trygga Tillsammans och fortsätta det viktiga arbetet ute i klassrummen! Du kan läsa mer om materialet här.
☞ Jobbar du eller i en anpassad skola och vill ta del av Trygga Tillsammans? Eller har en kollega som kan vara intresserad? Hör av dig till Ida Ali Lindqvist på Amphi så berättar vi mer!
Vill du ha hjälp och ny kunskap?
Välkommen att höra av dig till oss!
Kontakta ida.ali-lindqvist@amphi.se